Tuesday, March 11, 2008

پیام به زنان ایران در مراسم روز جهانی زن در مالمو: ما در کنار شما هستیم!













یکی از مراسم های ۸ مارس ۲۰۰۸ در شهر مالمو در خانه فرهنگ منطقه Kirseberg برگزار شد. این مراسم که شامل سخنرانی، موزیک ، تاتر، رقص و همچنین برخی برنامه های دیگر بود٬ با همکاری چندین نهاد دولتی و تعدادی از نهادهای مدافع حقوق زن در شهر مالمو برگزار گردید و با استقال گرم مردم مواجه شد و مجموعا حدود ۵۰۰ نفر در این مراسم حضور بهم رساندند. فعالین "علیه تبعیض٬ سازمان دفاع از حقوق زنان" و "کمپین دفاع از حقوق زنان در ایران" نیز در تدارک این مراسم سهم داشتند و فعالانه در آن شرکت کردند. فریده آرمان مسئول کمپین دفاع از حقوق زنان و از فعالین علیه تبعیض یکی از سخنرانان این مراسم بود. تعدادی از اعضا و دوستداران حزب کمونیست کارگری نیز در این مراسم شرکت داشتند.

این مراسم به نحو بسیار زیبایی گشوده شد. برغم مراسم افتتاح یک مکان که معمولا روبانی بریده می شود٬ اینجا چند روبان به رنگهای متفاوت به همدیگر گره زده شد. روبانهایی که هر یک نشانه حقوق کودک٬ حقوق انسان٬ حقوق زنان٬ محیط زیست و حقوق حیوانات بود.

اولین سخنران این مراسم مارگوت اولسون از کمون مالمو بود که در مورد خشونت علیه زنان و راههای مقابله با آن حرف زد. در قسمت دیگری از این مراسم٬ مجری برنامه به جریان جلوگیری جمهوری اسلامی از سفر پروین اردلان به سوئد برای دریافت جایزه اولاف پالمه صحبت کرد و مرور کوتاهی کرد بر فعالیتهای وی در ایران. دومین سخنران مراسم فریده آرمان بود. پیش از ایراد سخنرانی از جانب وی٬ مجری برنامه به معرفی وی پرداخت و اعلام کرد که بنا به درخواست فریده٬ پیام همبستگی با زنان ایران را که توسط خود او نوشته شده است را قرائت می کند. ترجمه این پیام چنین است:

"از طرف همه سازمانها و انجمن هایی که در برگزاری مراسم ۸ مارس در شهر مالمو نقش داشته و یا در این مورد کمک کرده اند٬ می خواهم از جانب شما به همه زنانی که در ایران برای آزادی و برابری مبازه می کنند اعلام کنم که ما در کنار شما هستیم. ما می دانیم که زنان در ایران تحت ستم هستند و در ایران آپارتاید جنسی حاکم است. ما شدیدا وجود چنین ستم و تبعیضی را محکوم می کنیم. ما از مبارزه شما علیه تبعیض و برای آزادی پشتیبانی می کنیم۔ به امید یک دنیای بهتر!"

قرائت این پیام با تشویق حاضرین در مراسم توام بود. سپس فریده آرمان به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن معرفی مختصر سازمان علیه تبعیض و کمپین دفاع از حقوق زنان در ایران، به بی حقوقی مطلق زنان در ایران اشاره کرد و نمونه هایی از این بی حقوقی را در زمینه طلاق٬ حضانت کودکان٬ ارث و شهادت و همچنین سنگسار زنان بدلیل داشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج مرور کرد و تاکید نمود که قوانین دولتی در ایران مشحون از خشونت به زنان است. در حین سخنرانی او حاضرین در مراسم سراپا گوش بودند. فریده اشاره کرد که زنان ایران هیچگاه تسلیم زورگویی های رژیم و قوانین ضد زن و ضدانسانی آن نشده اند و همواره بر علیه ستم و تبعیض دولتی در ایران در حال مبارزه بوده اند. در پایان وی بر ضرورت حمایت از مبارزات زنان ایران و به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی تاکید کرد. پس از پایان سخنرانی فریده آرمان٬ دسته گلی به وی اهدا شد و حاضرین با کف زدن ممتد او را مورد تشویق گرم و صمیمانه خود قرار دادند. در بخش های دیگر برنامه ژیلا مرادی از طرف انجمن زنان "هرگورد" و لیلی یان از طرف انجمن زنان مقدونیه و فرحروز از طرف انجمن زنان آذر بایجانی هر یک به معرفی انجمن ها و فعالیتهای خود پرداختند.

در خارج از سالن این مراسم علاوه بر کارگاه کارهای دستی٬ چندین میز اطلاعاتی نیز دایر شده بود که یکی از آنها متعلق به سازمان علیه تبعیض و کمپین دفاع از حقوق زنان در ایران بود. بر روی این میز اطلاعاتی شماره ویژه نشریه "بی حجاب" به زبان انگلیسی و اسناد و اطلاعیه های متعدد دیگری قرار داشت که حاوی اطلاعاتی در باره وضعیت زنان و آپارتاید جنسی در ایران و مبارزه مردم علیه قوانین زورگویانه جمهوری اسلامی بود. در این غرفه همچنین تی شرت علیه آپارتاید جنسی که طرح روی آن توسط هنرمند مشهور سوئدی لارش ویلکس کشیده شده است٬ به فروش می رسید. روزنامه جنوب سوئد که از این مراسم گزارشی منتشر کرده است در این باره چنین نوشته است:

" فریده آرمان تی شرتی را می فروشد که انگیزه کشیدن آن از جانب لارش ویلکس به تصویر کشیدن زنی جنگجوی است که با چرخاندن شمشیر خود در هوا به جنگ اژدها و حیوانات درنده جنگل رفته است. فریده آرمان می گوید: ما این تی شرت را اینجا به فروش می رسانیم که مبارزه زنان در ایران و همچنین مبارزه لارش ویلکس در دفاع از آزادی بیان را مورد حمایت قرار دهیم. وی می افزاید: در تهران نیز مردم روز جهانی زن را گرامی می دارند ولی با خطر ضرب و شتم پلیس روبرو هستند که آنها را با با توم مورد حمله قرار می دهند. درایران خشونت و تبعیض در قانون است و دولت آن را حمایت و اجرا می کند۔"

در گوشه دیگری از محوطه مراسم تلویزیون مدار بسته ای قرار داشت که بر روی آن تصاویر زنانی که برای حقوق زن مبارزه میکنند از جمله مینا احدی٬ مریم نمازی و پروین اردلان با ذکر خلاصه ای از زندگینامه و فعالیت های انها بچشم می خورد. در این مراسم یک زن ۸۴ ساله بنام Elsa Gustafsson بخاطر تلاش های خود در جهت حقوق کودکان و زنان جایزه ای دریافت کرد.

مراسم با اجرای برنامه کر زنان٬ چندین برنامه هنری دیگر و رقص و شادمانی ادامه پیدا کرد.




علیه تبعیض- سازمان دفاع از حقوق زنان در ایران- مالمو
کمپین دفاع از حقوق زنان در ایران- مالمو
۹ مارس ۲۰۰۸

No comments: