Friday, March 7, 2008

استقبال از صدمين سال روز جهانى زن در ونكور – كانادا

بيش از صد تن در جشن صدمين سال روز جهانى زن در ونكور شركت كردند. اين مراسم كه به دعوت سازمان"عليه تبعيض " فراخوان داده شده بود و انجمن دوستان زنان در خاورميانه ، همبستگى- فدراسيون پناهندگان ايرانى ، حزب كمونيست كارگرى ايران -
كميته غرب كانادا از اين فراخوان پشتيبانى كرده بودند در ساعت ٣۰:٧ دقيقه شب شنبه اول مارس ٢۰۰٨ آغاز و تا ساعتى پس از نيمه شب ادامه پيدا كرد.

مراسم با خوشامد گويى و اعلام برنامه توسط فهيمه صادقى دبير فدراسيون و از كادرهاى حزب در غرب كانادا شروع و با سخنرانى تنى چند از فعالين جنبش زنان كه هر يك از جوانب مختلفى به موانع و مشكلات مقابل زنان اشاره نمودند- ادامه يافت. از جمله سخنرانان اين مراسم فهيمه صادقى ، زرى اصلى، مينا بهروزى،امل ، نازيلا زماني ومحبوبه بودند.

فهيمه صادقى و مينا بهروزى در مورد تجربيات دوران كودكى – زندگى و مبارزه عليه مردسالارى و ستم بر زنان - تلاش براى آزادى و برابرى زير تيغ جمهورى اسلامي و دستيابى به يك زندگى انسانى صحبت كردند. زری اصلی بعد از معرفی سازمان علیه تبعیض و کمپین جهانی علیه آپارتاید جنسی- بویژه محکوم کردن جمهوری اسلامی به عنوان سمبل آپارتاید جنسی، به پیشرویها و نیازها ی امروز جنبش برابری طلبی در ایران پرداخت. در خاتمه توضیح داد هر درجه پیشروی ما در کمپین فوق رابطه مستقیم در ایجاد فضايی مساعد تر برای بروز چهره های علنی رهبران جنبش برابری طلب در داخل ایران دارد وشرکت کنندگان را تشویق به همکاری مجدانه برای پیشروی این کمپین کرد. اين بخش با نمايش ويديو كليپهاى كوتاهى از آخرين صحنه هاى مبارزات مردم عليه حجاب اجبارى و درگيرىمردم غرب تهران با نيروهاى انتظامى رژيم همراه بود.

امل از فعالين جنبش آزادى زنان در كردستان عراق سخنران بعدى بود كه به تشريح موقعيت تاسف باروغير انسانى زنان در عراق پرداخته و عملكرد جنايتكارانه دولت دست سازآمريكا و احزاب حاكم اسلامى و عشيرتى عليه زنان در عراق را افشا نمود. امل با اشاره به لزوم پشتيبانى از مبارزات زنان درعراق به نقش موثر همبستگى بين المللى در پيشروى اين جنبش پرداخت. زهره از فعالين جنبش زنان نيز از تجربيات با ارزش و جالب خود سخن گفت. نازيلا زمانى چهره شناخته شده مدافع حقوق پناهندگى و فعال حقوق زنان از تاثير و دخالت مذهب از تجربه شخصى اش صحبت كرد.

پايان بخش اين قسمت از برنامه سخنرانى محبوبه بود كه در مورد خاطراتش از زندان زنان در جمهورى اسلامى و مقاومت در مقابل بازجويان و زندانبانان گفت.
وى همچنين مرورى بر آنچه موجب روشنگرى او در دوران كودكى و نوجوانى شده بود- نموده و از مادرش كه در جمع حضور داشت تقاضا كرد كه برخيزد تا حضار معلم روشنگرى محبوبه را ببينند. حضار نيز با ابراز احساساتى توام با احترام و تشكر از اين مادر زنده دل- قدردانى كردند. محبوبه سخنانش را با اجراى يك ترانه كوتاه بپايان برد.

علاوه بر فعالين ايرانى جنبش آزادى زنان در ايران- شمارى از فعالين محلى جنبش زنان در ونكور نيز در اين مراسم شركت داشته و بشدت تحت تاثير سخنرانيها و جو زنده و مبارزه جويانه مراسم قرار گرفته و در طول برنامه بارها بر حمايت مجدد و كامل خود از تلاش جنبش رو به رشد مردم براى آزادى وبرابرى زنان در ايران تاكيد نمودند.

مراسم صدمين سال روز جهانى زن در ونكور با شادى – رقص و پايكوبى تا ساعت ١ بعد از نيمه شب ادامه يافته و حضار از موزيك – غذا – شيرينى و نوشيدنيهاى موجود لذت بردند.

"عليه تبعيض " سازمان دفاع از حقوق زن _ واحد ونكوور
يكشنبه ٢ مارس ٢۰۰٨

No comments: