Friday, April 13, 2007

حجاب برگیری کاریترین زخم/ لغو پرواز به خاطر رعايت نکردن حجاب توسط خلبان زن/ برخورد با "بدحجابی"!؟/ حجاب پوشش نیست، سرکوب اجتماعی است

حجاب برگیری کاریترین زخم
ایمان شیرعلی

جایی لطیفه ای خواندم با این مضمون که روزی شخصی که در خیابان شاهد درگیری جماعتی با هم بوده بی درنگ آخوندی را که اتفاقی از آنجا رد میشده به باد کتک میگیرد . پس از دستگیری دلیل کارش را جویا میشوند و او میگوید: « والله دیدم شلوغ شده , فکر کردم انقلاب شده منم گرفتم اینو زدم
یقینا تک تک ما بارها و بارها سرنگونی رژیم اسلامی را در نظر مجسم کرده ایم. کاری که فکر میکنم خود رژیم بیشتر از همه به آن مشغول است. کسانی که انقلاب 57 را بیاد دارند حتما تصاویری که از آن زمان در خاطرشان نقش بسته مرور و سرنگونی رژیم را با این تصاویر تداعی میکنند. آنهایی هم که مثل من آنروزها اصلا بدنیا هم نیامده بودند از تخیل خود برای مجسم کردن لحظه راحت شدن از شر این زومبی های اسلامی استفاده میکنند. اما تصویری که یقینا در اذهان همه ما مشترک است تصویر رقص و پایکوپی زنانی است که حجابها را پاره کرده به گوشه ای انداخته اند. چه برای آنان که این واقعه را آخرین نشانه ظهور مهدی غایب بدانند و چه برای آنان که یک نفس عمیق کشیده و بلافاصله سوسیالیسم را در جامعه پایه ریزی کنند این تصویر مشترک و اجتناب ناپذیر است
تک تک ما اگر روزی جمعی از دختران را بی حجاب در خیابان ببینیم و آخوندی هم اتفاقا در آن حوالی باشد همان کاری را میکنیم که شخصیت لطیفه ای که گفتم! با این فرق که این عکس العمل نه از روی ساده لوحی که کاملا منطقی خواهد بود! حتی هر بیننده اخبار عصر پنج شنبه ای در اروپا و امریکا و استرلیا و در عربستان و پاکستان و ژاپن با دیدن تصویر زنان بی حجاب در ایران از صفحه تلویزیون یا مانیتور همخانه یا همکارش را صدا میزند که «بدو بیا رژیم ملاها, احمدی نژاد یا اسلامیها در ایران سقوط کرد»
موجودیت رژیم اسلامی و حجاب رابطه مسقیم دارند. هیچیک بدون دیگری لحظه ای دوام نمیآورد!هیچکس قادر به تصور رژیم اسلامی بدون حجاب نیست! باور نمیکنید اما من این را هنگام برگزاری میز کتاب در یکی از شهرهای آلمان از زبان یک آدم خیابان شنیدم ! به سادگی به من گفت
„Wenn ihr wollt dass die Mullahs weg gehen, dann sollen eure Frauen die Kopftücher
weg werfen!“.
« اگر میخواهید ملاها بروند زنان (جامعه) شما باید روسری ها را دور بیاندازند»

رژیم اسلامی امروز ذلیل تر از همیشه است. احمدی نژاد از ابتدا در داخل کشور مضحکمه مردم بود و کسی برایش تره هم خورد نمیکرد! در دانشگاه عکسش را جلوی خودش آتش میزنند و لنگه کفش بسویش پرتاب میکنند! هدف غرب در مترسک ساختن از احمدی نژاد در افکار عمومی جوامع غربی تا اندازه ای و چند صباحی موثر واقع شده بود! روزنامه و مجله ای را پیدا نمیکردی که در مورد اظهار فضل وی نوشته و تحلیلی نداشته باشد ! امروز اما حنایشان اینجا هم دیگر رنگی ندارد!اظهارات او امروز در رسانه های عمومی اروپا به تلاشی برای جلب توجه شخصی تعبیر میشود! دولت احمدی نژاد رسما شکست خورده! سونامی که وعده اش را داده بودند چکه آبی بیش نبود! در ایران تحت حکومت جلادان پلاکاردهای« سوسیالیسم یا بربریت » و « برای رفع تبعیض , سوسیالیسم به پا خیز» بالا رفت و دولت هیچ غلطی نتوانست بکند! سرود انترناسیونال به پای ثابت اعتراض ها تبدیل شده
اینها را گفتم که یک بار دیگر توازن قوا را مرور کرده باشم! حداقل از سال 60 تا بحال چپ هیچگاه به قدرت امروز در جامعه حضور نداشته! دوستان رژیم ضعیف تر اینهاییست که نشان میدهد! این بساط بازخواست ها ودستگیری هایشان را با فوتی میشود به باد سپرد! فوتی که حجاب برگیران نام دارد
هر یک حجاب که برداشته شود کوکتل مولوتفیست به جان رژیم ! حجاب هر زن اگر برداشته شود تیریست به قلب رژیم! تمام زنان جامعه پتانسیل مسلحند! برداشتن حجاب کاریتر از هر زخم به پیکر متعفن رژیم است! من همه جوانان جامعه را دعوت میکنم که به فراخوان سازمان جوانان کمونیست پاسخ مثبت داده با تشکیل گروههای حجاب برگیران زمین را زیر پای رژیم به لرزه درآورند
دختران ! جوانان! شما تنها نیستید ! اکثریت قریب به اتفاق جامعه چه زن و چه مرد از حجاب متنفر است! جمهوری اسلامی بیش از حد تحمل متعفن است و باید سوزاندش! با سوزاندن حجابها شروع کنیم
.....................................
طرح ساماندهی پوشاک اسلامی با شكست روبرو خواهد شد
دبير انجمن صنعت نساجي ايران گفت اجراي طرح ساماندهي پوشاك اسلامي را يك توهين به مردم، سلب آزادي و گذاشتن يك چهار چوب براي ايجاد محدوديت مي دانم. جمشيد بصيري با انتقاد از اين طرح گفت مطمئنان اين طرح چون به سليقه مردم و زندگي شخصي آنها مرتبط است با شكست روبرو خواهد شد
نماینده زن مجلس آخوندها: زنان را سرکوب کنید
فاطمه آليا در ارزيابي از برخورد ناجا از اول ارديبهشت ماه با بدحجابي گفت: اقدام خوبي است، اما بايد مستمر و دائمي باشد، چرا كه كار مقطعي و فصلي به نتيجه نمي‌رسد. نماينده تهران افزود: ظاهراً در برخورد با افراد هنجارشكن مصاديقي از سوي نيروي انتظامي مطرح شده است. به طور مثال با كساني كه از نظر ظاهري با لباس‌هاي چسبان و يا لباس‌هايي كه مطابق عرف و هنجار ما نيست، وارد جامعه مي‌شوند، برخورد خواهد شد. عضو كميسيون فرهنگي گفت از اول ارديبهشت نيروي انتظامي كار خود را شروع مي‌كند. ظاهراً بخش اول را ارشادي گذاشته‌اند، كه افراد را ارشاد و راهنمايي مي‌كنند؛ اگر نتيجه نداد، جدي‌تر برخورد مي‌كنند و اگر كساني نمي‌خواهند به نظم اجتماعي تن در دهند، در مرحله سوم افراد به مراجعه قضايي معرفي مي‌شوند. وي گفت: وقتي اين اقدامات اثربخش خواهد بود كه مقطعي، فصلي و سليقه‌اي نباشد. معمولا مسوولان مختلفي كه در نيروي انتظامي داشتيم در اين رابطه بعضا فصلي و موردي برخورد كرده‌اند.آلیا با بيان اين‌كه به نظر مي‌رسد برنامه ناجا براي برخورد با بدحجابي، مقطعي نيست، گفت: اميدواريم كه نيروي انتظامي در كاري كه قرار است انجام دهند هم دقيق و هم فرهنگي برخورد كنند، هم آن جايي كه لازم است جدي و انتظامي برخورد كنند
راهپیمایی انصار حزب الله برای مبارزه با "بدحجابی
هفته‌نامه «یا لثارات الحسین» ارگان انصار حزب‌الله در شماره اخیر خود، با چاپ سخنان سردار رادان فرمانده پلیس تهران بزرگ در زمینه طرح نیروی انتظامی تهران برای برخورد با بدحجابی، این طرح را«وظیفه فرماندهی نیروی انتظامی» دانسته و آورده است: اگر چه موضع سردار رادان نسبت به فرماندهی گذشته نیروی انتظامی تهران در قبال این مسئله قاطع‌تر بوده ولی به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و نتیجه را به تماشا نشست چرا که تا کنون نحوه مبارزه با بی‌حجابی و فساد اخلاقی و رشد فزاینده بی‌بند و باری در جامعه، موثر و قابل استناد نبوده است
همچنین انصار حزب‌الله تهران نیز با چاپ یک آگهی بزرگ در صفحه اول نشریه یا لثارات الحسین، با دعوت از «امت حزب‌الله» جهت شرکت در راهپیمایی با هدف «حمایت و تقدیر از تصمیم متعهدانه نیروی انتظامی و یادآوری وظایف خطیر دولت محترم عدالت محور دکتر احمدی نژاد در مقابله با مظاهر فساد و تباهی»،‌ خواستار شرکت مردم در این راهپیمایی پس از برگزاری نماز جمعه تهران در هفته جاری شده است
لغو پرواز به خاطر رعايت نکردن حجاب توسط خلبان زن
روز سه شنبه يك پرواز از تهران به مقصد اصفهان به دليل امتناع خلبان زن اين پرواز از رعايت حجاب اسلامي، منتفي شد و مسافران مجبور به ترك هواپيما شدند.يك منبع آگاه ديروز با اعلام اين خبر به خبرنگار كيهان گفت اين هواپيما در اصل متعلق به كشور تركيه اما در اجاره شركت هواپيمايي سفيران بوده است. روز سه شنبه وقتي مسافران از پلكان هواپيما بالا مي روند با يك زن كاملاً بي حجاب (تبعه تركيه) مواجه مي شوند كه خود را خلبان پرواز معرفي مي كرده است.وضعيت زننده اين خلبان زن اعتراض مسافران (اين دروغی است که فقط روزنامه جمهوری اسلامی و کيهان از نوشتن آن خسته نميشوند) را برمي انگيزد و مسافران به همراه ماموران امنيت پرواز از وي درخواست مي كنند حجاب خود را رعايت كرده و به كابين خلبان بازگردد. به گفته اين منبع كه خود جزو مسافران پرواز بوده خلبان از اجابت اين درخواست امتناع مي كند و امتناع او موجب مي شود جمعي از مسافران و نيروهاي امنيت پرواز هم از بلند شدن هواپيما جلوگيري كنند.اين منبع آگاه ضمن تاكيد بر اينكه وقوع چنين حوادثي نشان از نوعي لاقيدي و رهاشدگي اخلاقي در صنعت هواپيمايي كشور دارد، گفت: البته اين براي نخستين بار نيست كه اينگونه اتفاقات رخ مي دهد. مواردي شبيه اين خصوصاً در هواپيماهايي كه متعلق به كشورهاي خارجي و در اجاره شركت هاي ايراني است و معمولاً هم خلبان و خدمه اين پروازها ايراني نيستند، به كرات رخ مي دهد و تاكنون اقدام مهمي براي حل آن انجام نشده است
برخورد با "بدحجابی"!؟
شادی آبان
به گفته ی رئیس پلیس تهران از ابتدای اردیبهشت ماه طرحی برای مقابله با بد حجابی به اجرا درخواهد آمد. برخورد با کسانی که لباسهای کوتاه و بدن نما می پوشند و ... همچنین آمار و ارقامی را ارائه داده اند که نشان دهند اکثریت جامعه مخالف بدحجابی هستند و آن را باعث ناامنی در جامعه می دانند
چرا حجاب ؟ چرا مقابله با به اصطلاح بد حجابی ؟ با توجه به آمارهای ارائه شده توسط این رئیس پلیس حدود 90 در صد جامعه مخالف بدحجابی هستند . و باقی هم یا از نظر روانی مشکل دارند و یا هیجان زده هستند و مد گرا و در واقع با کمی تدابیر مقابله با بد حجابی و بیشتر کردن کلاسهای آموزش قرآن و ... مشکل این 10 در صدهم حل می شود
از ابتدای قدرت گیری جمهوری اسلامی با زنان و مسئله ی حجاب برخوردهایی شدید صورت گرفته و با ایجاد رعب و وحشت در جامعه و هر گونه جنایت در این مسیر ، حجاب رابر سر زنان کردند . علاوه بر این در طول 28 سال حکومت ، انواع و اقسام کلاسهای آموزش قرآن و ... چه در مدارس و کودکستان ها ودانشگاه ها به صورت گنجاندن در کتابهای آموزشی و چه در رادیو و تلویزیون و هر گونه ابزار تبلیغات ، سعی در نهادینه کردن عقایدی قرون وسطایی در ذهن مردم کرده اند . در طول این سالها علاوه بر تبلیغات گسترده ، دست به ارعاب زنان در مدارس و در کوچه و خیابان و محل کار و... زده اند . تهدید به اخراج از کار ، اخراج از مدرسه ، زندان ، پرداخت جریمه و در صحبت اخیر رئیس پلیس تهران که زنان بدحجاب را روانی و عقده ای می نامند . تمام این اتفاقات به تنهایی مسئله ی حجاب را پر اهمیت نشان می دهد ، هم برای حکومت و هم برای مردم و پرداختن به آن را ضروری می کند
با این همه ، تدابیری که خرج حجاب کردن بر سر زنان شده است جواب نداده و برای اینکه کمی اوضاع را به نفع خود تمام کنند آماری را ارائه می دهند که کسی در وارونه بودن اعداد و ارقامش شکی ندارد . حتی اگر این آمار درست هم باشند چه لزومی دارد که نیروی انتظامی همه ی نیرویش رابسیج کند، برای مقابله با عده ای کوچک(یک میلیون نفرفقط درتهران)!!!!! که بخشی از آنان را هم افرادی که دچار اختلالات جنسی و روانی هستند تشکیل میدهند . قاعدتا این افراد باید تا به حال تابع اکثریت می شدند.حجاب درواقع وسیله ایست برای حذف زنان در اجتماع و برای اینکه در مبارزه با خیل عظیم معترضین درجامعه ، از دانشجویان و کارگران و معلمان و ... بتوانند حداقل خود را از رویارویی با نیمی از جامعه رها کنند . در واقع نیمی ازجامعه را با مسئله ی حجاب ساکت کنند
ادامه دارد

.........................................

حجاب پوشش نیست، سرکوب اجتماعی است
فواد شمس
۱- حق انتخاب آزادانه ی پوشش جز ابتدایی ترین و بدیهی ترین حقوق انسان هاست. اعمال اراده ی آزادانه انسان در مورد نوع پوشش اش یکی از مهم ترین نمود های عینی و مادی اعمال اراده آزادانه و اختیار آگاهانه یک انسان در زندگی فردی و جمعی خویش در جوامع انسانی است و بر همین مبنا است که دفاع از حق انتخاب آزادانه پوشش و اعمال این حق در زندگی اجتماعی و بروز یافتن عینی آن امری ضروری و لازم است
۲- در طول تاریخ هم واره به انحای مختلف سعی شده است که اراده ی آزادانه انسان ها در این زمینه نفی شود. هم واره عده ای قلیل که با اعمال قدرت خویش سعی در نفی آزادی و اراده اکثریت انسان ها برای انتخاب آزادانه نوع و سبک زندگی دل خواه و انتخاب آزادانه نوع پوشش شان کرده اند. این امر در جوامع مختلف به اشکال گوناگون بروز یافته و در جامعه ما در چند دهه اخیر به نام حجاب و مبارزه با بی حجابی و بد حجابی این سرکوب اجتماعی به وسیله دارندگان قدرت مادی و معنوی جامعه و طبقه مسلط صورت گرفته است. اینان برای آن که بتوانند اتوریته خویش را بر فضای جامعه تحمیل کنند نیاز دارند که به این اعمال دست بزنند. نیاز دارند که برای سبک های زندگی انسان های جامعه خط قرمز بکشند و سبک های دیگر را که باب میل شان نیست را نفی کنند. یکی از نمود های این سرکوب اجتماعی همانا یک سان سازی انسان هاست . این "یک سان سازی" در جامعه ما در قبال نوع پوشش سابقه ی طولانی در جامعه ی ما دارد. رضا خان نیز برای اعمال اتوریته خویش، برای آن که مدرنیته آمرانه و از بالای خود را به جامعه تحمیل کند و برای اصل قضیه که همانا سرکوب است دست به این یک سان سازی زد. کار او نه مبارزه با حجاب بود و نه در راستای رهایی زنان جامعه از بند حجاب و نه در راستای نفی و مبارزه با سنت های جامعه. کار او دقیقا در راستای اونیفورم پوش کردن جامعه و بر آوردن یک حجاب جدید بود. او دقیقا یک سان سازی را در جامعه پیاده کرد چون پادگانی به جامعه می نگریست. رضاخان حجاب را نفی نکرد بلکه حجابی جدید را جایگزین حجاب قدیم کرد. چون او ریشه مقوله حاجب را نفی نکرد تنها بر روی سایه هایش یک سایه با رنگی دیگر زد. حجاب اجباری کنونی نیز روی دیگر همان "سکه ی یک سان سازی" جامعه و سرکوب اجتماعی است
۳-در این جا ما بر آن هستیم که با مقوله ی حجاب برخوردی رادیکال انجام دهیم. رادیکال به معنای ریشه ای و ریشه هم در این جا و همه جاهای دیگر دقیقا برای ما تنها انسان است و دیگر هیچ! بر خلاف گفتمان مسلط تاکنون موجود که هم واره سعی کرده است مسئله حجاب را به یک مسئله فقهی ـ مذهبی و بحث در متون کهن و گفتار های این یا آن فرد فرو کاست دهدو نشان دهد که حجاب امری منتزع از شرایط اجتماعی و امری فرا تاریخی و فرا انسانی است تا بتواند با بحث های فرسایشی و بی هوده کلامی آن را توجیه کند. ما با حجاب به عنوان یک امر اجتماعی و تاریخی که در بستر مادی و واقعی یک جامعه شکل گرفته است برخورد می کنیم. چون ما با سایه ها نمی جنگیم بلکه با ریشه ها سر ستیز داریم. برای ما نه قوانین و نه چند نوشته فقهی و روایت های گوناگون از آن مسئله نیستند. برای ما آن بستر واقعی و مادی اجتماعی که در یک فرآیند تاریخی حجاب در آن شکل گرفته و به اکثریت جامعه تحمیل شده است و قدرتی که آن را به دیگران تحمیل می کند مسئله مورد نقد است
۴- حجاب یک نوع پوشش در کنار دیگر انواع پوشش نیست. چون موضوعیت حجاب مبتنی بر نفی دیگر انواع پوشش است. چون حجاب دقیقا زمانی وجود خواهد داشت که دیگر انواع پوشش را از بین ببرد و اجازه ی بروز به آن ها ندهد. در نتیجه این تز های منحط و پوسیده که از دل چاه عفونت گرفته و خونین نسبیت فرهنگی به بیرون می تراوشت تنها توجیهاتی هستند برای حفظ و حراست از شرایط نا مطلوب موجود. خود این امور حجابی هستند بر روی مسئله حجاب! باید این حجاب ها را کناز زد تا واقعیت اجتماعی را عریان و بدون هیچ پوششی دید. باید از سایه ها گذر کرد تا ریشه ها را نقد کنیم. نقدی معطوف به نفی! برای فراروی از وضع نا مطلوب موجود برای رسیدن به وضع مطلوب ممکن
۵- حجاب در بستر جامعه ای شکل می گیرد که در آن زن به مثابه ی یک کالا نه یک انسان تعیین یابد. زن به مثابه ی یک ابژه ی منفعل ، بی اراده و بی اختیار باشد نه یک سوژه ی فعال، با اراده و اختیار و آگاهی . زن در این جا کالایی است که در خدمت نظم پدرسالارانه ی سرمایه داری قرار می گیرد. کالایی که به بازار مصرف این سرمایه داری مردانه عرضه می شود
حجاب در این جا دقیقا حکم آن "وکیوم" کالا را دارد. حجاب بسته بندی است که زن به مثابه ی کالا آک بند و دست نخوده و دست اول با یک مهر استاندارد که از طرف مراجع ذی صلاح بر روی اش می خورد از "کارخانه" که همان "خانه ی پدری" است به "بازار خصوصی مصرف" که همان "خانه شوهر" است انتقال می یابد. زن باید در این بسته بندی قرار بگیرد تا زینت و عفت داشته باشد. تا لوکس باشد و سالم و دست نخورده! چون کلایی است که باید مورد پسند مصرف کننده قرار بگیرد.تولید کنندگان کالا که همانا پدر واقعی و پدر معنوی که در این جا "دولت" است، می بایست تعهه خود را در قبال مصرف کننده کالا به خوبی انجام دهند. تعهدی در قبال بازار مصرف که در نزد پدر واقعی و خانواده پدری به صورت غیرت و مردانگی و سنت ها بروز می یابد و در نزد پر معنوی یعنی دولت به صورت قوانین و اجرای قوانین و سرکوب های اجتماعی
مسئله دقیقا این است، زن انسان نیست کالاست. برای همین باید از آن حراست شود. برای همین خود زن شعورش نمی رسد و باید ارشاد شود.چون انسانی به مثابه ی سوژه آگاه انتخاب گر فعال نیست که خود بتواند "تجربه" کند. بل که کالایی است که باید بر روی آن "تجربه" صورت گیرد و البته در زمانه ای که بازار و مالکیت خصوصی تعیین کننده است این کالا در تملک حصوصی یک فرد قرار دارد. این جا است که دلقک های آنتی کمونیستُ این انگ مسخره و خنده دار کودکانه را به کمونیست ها می زنند که می خواهند زنان را اشتراکی کنند! چون در قاموس این بزرگ ابلهان تاریخ زن یا کالایی است برای عرضه به بازار مصرف جنسی و یا ابزار تولیدی است برای تولید مثل
۶- حجاب در این بستر است که تبدیل به یک نمودی از سرکوب اجتماعی می شود. حجاب یک نوع پوشش نیست. چون بر سر در هر مکان عمومی می بینیم که نوشته شده است: (( از پذیرفتن زنان بد حجاب معذوریم)) چرا در مورد دیگر انواع پوشش چیزی نمی نویسند؟ چرا شعار "مرگ بر بی حجاب" در دیوار های شهر و جا های دیگر رخ می نمایاند؟ چرا هر از چند گاهی به منظور مبارزه با بد حجابی به سوی جامعه شمشیر کشیده می شود؟ چون باید به نحوی "اتوریته" ی خود را به دیگران ثابت کنند! این جا زنان به مثابه ی انسان تعریف نمی شوند بلکه کالای هستند که چون مهر استاندارد نخورده اند و در بسته بند مور پسند نظم سرمایه داری مردانه ی حاکم بر جامعه ما نیستند از پذیرش شان معذوریت پیش می آید
۷- در این شرایط است که این برخورد که به سخنان آیت الله ای در زیر درخت سیب در پاریس استناد کردن و یا دخیل بستن به این یا آن مرجع تقلید و یا گشتن در متون کهن برای یک روایت خوب! برای حل مسئله حجاب تلاش مذبوحانه و بسیار کودکانه و به همین نسبت ترحم بر انگیز است. چون مسئله اصلی و ریشه ای نوشته جات و شرعیات و اظهارات این یا آن فقیه و عالم نیست. این ها خود حجابی هستند بر ریشه های مسئله حجاب! این جا مسئله بستر اجتماعی ـ اقتصادی است که حجاب در آن شکل گرفته و این جا مسئله آن پروسه ی تاریخی است که حجاب به انسان ها تحمیل گردیده است. مسئله آن است که طبقه ای که قدرت مادی و ابزار تولید مادی جامعه را در دست دارد قدرت معنوی و ابزار تولید معنوی جامعه را نیز در دست دارد. مسئله آن است که این تصور کودکانه را باید به دور ریخت که سرمایه داری هم واره با سنت های پوسیده گذشته و مقولات ارتجاعی مبارزه می کند. باید درک کرد که لااقل در جامعه ما سرمایه داری بومی و وطنی ما این سنت ها برای بازتولید خویش و تسلط خود استفاده کرده است. برای بازتولید قدرت دست به سرکوب می زند. در این جا زن نباید انسان باشد با حقوق برابر با دیگری! بل که زن کالای است که باید مورد حراست قرار بگیرد. باید تحقیر شود تا نیروی کار مفت و مجانی برای بردگی خانگی به منظور بازتولید نیروی کار جامعه باشد و یا خود نیروی کارش را به عنوان یک کالای ارزان قیمت تر به بازار ارائه دهد. زن این جا باید کالایی باشد پست تر از کالا ها دیگر! حجاب بسته بندی لوکس این کالاست. "زن مرواریدی است در صدف حجاب"! عجب عبارت تبلیغاتی زیبایی برای تبلیغ یک کالای لوکس
۸- حق آزادانه انتخاب نوع پوشش به عنوان یکی از پایه ای ترین حقوق جهان شمول انسان ها در این جا نقض شده است و برای رسیدن به آن باید رادیکال و ریشه ای دست به پراتیک زد. این کار نه با ارجاع دان به فلان سخن فلان شخصیت در فلان تاریخ در فلان جا! محقق خواهد شد و نه با امید بستن به اختلافات صوری و ظاهری بین علما! نه با بومی کردن فمینیست بر مبنای فرهنگ والا ایرانی ـ اسلامی!؟!؟! نه با استناد به متون کهن و روایات خاک گرفته و نه صرفا با امضا جمع کردن! این مسئله به عنوان یک مقوله ی اجتماعی ـ تاریخی در بستر جامعه صرفا به وسیله ی یک "کنش آگاهانه جمعی" یک "پراکسیس جمعی" حل می شود و البته حل نهایی این شکل از ستم و دیگر اشکال ستم بر زن و انسان در کل! در حل "ریشه" ی تمام این ستم ها یعنی از خود بیگانه کردن انسان از خودش به وسیله ی جدا کردن عامل تغییر دهنده جهان از انسان یعنی "کار" که در گرو لغو کارمزدی است، محقق می شود

24 comments:

Anonymous said...

با درودی گرم....
کاملا موافقم اجبار به حجاب درحقیقت نوعی بی احترامی به انتخاب دیگران و سرکوب باور و گزینش افراد است
وزنان باید درراه بدست آوردن این حقوق خود درکنار دیگرازدست داده ها بکوشند.......البته تا شکل گیری و انسجام جنبش های مدنی تلاش های دیگردراین راه چندان موفق نخواهد بود زیرا این رژیم جهل وجنگ وجنون وترور اصولا مخالف ویا منتقدی رابر اعمال و رفتار خود برنمی تابد
وسعی می کند هرحرکت سازنده ای را جلو بگیرد..... ولی باید کوشش کرد تابا وسعت دادن به جنبش های مدنی این رژیم را وادار به قبول عقاید مخالفان بعنوان شهروندانی که نوع دیگری می اهندیشند وادار نمود.
به امید موفقیت و پایداری همه جنبش های مدنی بویژه جنبش زنان
هریک به سهم خو بکوشیم
برایت بهترین آرزوهارادارم

Anonymous said...

emaileto bede ba ham bechatim man alan onam
arsangoles@yahoo.com
droood bar azadiiiiiiiiiii

Anonymous said...

salam va dorood haghayeghe dardnaki ro bazgo kardi . man khod dokhtari hastam ke tamamie in haghayeghe dardnak va moshkelat ra az daroon lams karde va har rooz ba anha dasto panje narm mikonam va har rooz naomid tar az dirooz pa befarda ha migozaram va nemidanam che khahad shod va ya che bayad kard am az shoma mamnoon ke ba neveshtane in maghale shayad in zehnhaye basteye mardome koor fekreman ra baz konad .... baz ham benevisid

Anonymous said...

فقط اینو می تونم بهتون بگم که خدا ان شاالله عقل تون بده با این حرفای چرتی که زدین خجالت آور واقعا که برین به اصلتون بچسبید آزادی به ول بودن نیست آدمهای به ظاهر متمدن

Anonymous said...

salam
khaste nabashid
omidvaram ke har chi zodtar be ein azadiha beresim

Anonymous said...

سلام
تقصير شما نيست
تقصير ماست...تقصير ماست كه امل هستيم و نميفهميم كه بايد لخت و عريان و هر طوري كه دلمان خواست بايد بيرون بيايم...تقصير از ماست كه پدران و مادرانمان كه تجربه ي زمان سياه طاغوت را دارند از بديهاي دانشجويان همكلاسيهاي بي حجابشان ميگويند
يا اينكه مجبور بودند كه براي عكس انداختن حجابشان را بردارند
تقصير ماست كه غيرت داريم
تقصير ماست كه حجاب را حفاظي براي مرواريد زنان ميدانيم كه نبايد چشمهاي مريض و پليد نظاره گر انها باشند
...همه چيز تقصير ماست!
آلودگي هوا...
مشكل مسكن
مشكل بنزين
مشكل نفخ باد زياد برخي ها..
همه چيز تقصير ماست
.
.
كاش اندكي در قرانش تدبر ميكرديد آنقدر كه در نظرات فرويد تدبر كرديد
.
.كاش شما هم مثل ما استخوانهاي شهدا را لمس ميكرديد و بعد وصيتشان را مي خوانديد كه خواهرم حجاب
كاش جمجمه هاي پيدا شده در بيابان ها را ميديد...كاش

Anonymous said...

شاش بند شدیم از اسم "فواد شمس" ای بابا

Unknown said...

مریم جان عزیزم
پیدایت کردم
چرا اسم قشنگتو کامل ننوشتی عزیزم
مریم بیا بریم. بیا سر خونه زندگیت
عزیزم دلم برات تنگ شده. دیگه کتکت نمیزنم. تازه مگه تو مسلمون نیستی؟ من یه مردم و طبق قرآن، حق دارم زنمو بزنم.

artor said...

آقا حجت، چرا مسائل خوانوادگیتون را آوردین اینجا.
این زنت دیوونه است؟ مشکلش با آزادی چیه؟ مریضه؟ خوب ببرش دکتر. تو چطور با این مریم کماندو زندگی میکنی؟

Unknown said...

آهای آرتور، تو مگه غیرت نداری؟ تو مگه خواهر و مادر نداری؟ چرا به زن من توهین میکنی؟ به خدا بردمش دکتر. گفتن باید بستریش کنم. از دستش عاجز شدم. چه کنم؟ روزها میره توی کوچه و خیابون و دخترهای مردم رو کتک میزنه. میگه حجاب ندارن. خب مریضه دیگه. برای سالگرد ازدواجمون گفت که براش یه باتوم بخرم. دیروز یه دختر 18 ساله رو توی خیابون با باتوم زده بود چونکه یه ذره از موهای دختره، پیدا بوده. من چیکار کنم؟ قرصهاشو نمیخوره

Anonymous said...

سلام باز هم
ديشب فيلم مستندي از شبكه سه پخش شد
ميگم كاش دختراي مسلمان فرانسه هم اينقدر طرفدار داشتند...كاش يه حقوق بشري بود اونجا كه از حجاب دفاع كنه همونطور كه شما از بي حجابي طرفداري ميكنيد

Anonymous said...

آبي تر از آنيم كه بي رنگ بميريم
از شيشه نبوديم كه از سنگ بميريم
تقصير كسي نيست كه اينگونه غريبيم
شايد كه خدا خواسته دلتنگ بميريم
.
.
ما هم خدايي داريم...مريضمان بخوانيد...ديوانه مان بخوانيد....چماقدار بناميد....باكي ندارم زانكه ارباب حسين است

Anonymous said...

با درود بر شما
موفق باشید
http://yardabestani-1.blogfa.com

Anonymous said...

خانم یا آقای ام
در فرانسه و در بسیاری دیگر از کشورها، که با اسلام سیاسی و سردمدارش حکومت جمهوری اسلامی مماشات می کنند ، به مدارس مذهبی اجازه ی فعالیت می دهند ، که بتوانند کودکان را با حجاب و برقع به مدارس مذهبی بفرستند و در آنجا آموزش حجاب و قرآن ببینند ، این تجاوزی آشکار به حق تحصیل و آزادی و شادی کودکان است و به هیچ وجه نمی توان آن را به پای انتخاب آزادانه ی کودکان نوشت . حتی این انتخاب برای خود زنان هم آزادانه نیست. آنها با رشد در خانواده ای مذهبی و ضد زن و مرد سالار و حکومتی که عکس العملی در برابر حجاب کودکان از خود نشان نمی دهد رشد کرده اند و بسیاری از همین زنان از ترس مردان خانواده شان حجاب بر سر میکنند و خود را مسلمان می دانند . ریشه ی مسئله در سرمایه داری جهانی است که در جواب فقر و فلاکتی که خود در جامعه به وجود آورده است ، مردم را با مذهب و خرافات سرگرم میکند و مدارس مذهبی برایشان برپا میکند .

Anonymous said...

کاش همه مشکلات با برداشتن حجاب حل می شدولی چه فایده که این طور نیست
زنان هنوز اسیر تعصبات مرد است

Anonymous said...

جالبه شما نظر خيلي بديعي داديد سرمايه داري و تبليغ دين؟
والا ما تا حالا نظر متفكراي مختلف چه نظام سرمايه داري چه نظام كمونيستي رو خونديم هر دو مخالف مذهب يا طرفدار بي قيدي و آزادي و گستردگي عقايد بودن
چرا شما دوست داريد آدم ها رو از هم جدا كنيد يك خانواده يك خانوادست نه اينكه زن جدا مرد جدا....
علي (ع)مرد سالار بود كه تو امور خانه اش كمك ميكرد به همسرش حتي در جارو زدن و... يا همسرش فاطمه در فعاليتهاي اجتماعي و دفاع جانانه از حق تو دادگاه و...
همراه با حجاب
چرا عامل ناكامي زنان رو روحيه ي خودتون نميدونيد كه هميشه فكر ميكنيد مردها دنبال ظلم به شما هستند انگار نه انگار كه همه آدم هستيم جداي از جنس و حجابم حفاظي براب دوري از نگاه جنسي به زن
اين همه زن در كشورهاي پيشرفته كار ميكنند منتهي چقدر زياد از اونها در محيط كار مورد تجاوز قرار ميگيرند
در ضمن جهت اطلاع حجاب فقط مخصوص زن در اسلام نيست بلكه مرد ها هم علاوه بر حفظ حجاب كه محدودهي كمتريه بايد چشم خودشون رو از نگاه بد حفظ كنن كه من فكر ميكنم حفظ نگاه براي مردان تو جامعه امروز به مراتب سخت تر از حفظ حجاب باشه

سلام بر انان كه از حقيقت پيروي ميكنند

Anonymous said...

برای هر کسی که از اخبار و اتفاقات در اطراف دنیا با خبر باشد ، پوشیدیده نیست که در همین نظام سرمایه داری است که مدارس مذهبی ، مساجد و سایر اماکن خرافه پراکنی و تحمیق مردم و به صورت خاص شستشوی مغزی کودکان ، نه تنها وجود دارند بلکه از طرف همین نظام سرمایه داری تقویت هم میشوند
در ابتدای پیدایش سرمایه داری سعی کرد مذهب را از دولت جدا کند ، اما به عنوان اهرم تحمیق و سرکوب مردم همیشه در زوایای جامعه نگاهداشته و به آن پر و بال هم داده
از علی و فاطمه در هزار و اندی قبل فاکت نیاورید. ما از دنیای مدرن ، دستاوردهای مدرن و متمدن بشری حرف میزنیم. شما خودتان هنوز ظرف شستن و جارو کردن و.. را وظیفه زن میدانید و از علی فاکت میآورید که کمک !!!!! میکرد
دوست عزیز م. ظاهرا خیلی از بستر و فضای بحث عقب هستند . اینجا بحث بر سر این است که حجاب را چگونه میشود بر انداخت و علیه آن مبارزه کرد . شما هنوز در پی این هستید که ثابت کنید : نه حجاب خوب است! و مثلا کشف هم کرده اید مال مردان هم هست
جدا در اندازه یک جوک میشود به حرفهای شما خندید

Anonymous said...

به امید آزادی و دمکراسی

احمدی نژاد در جمع مردم مرو دشت اعلام کرد هفته آینده سد سیوند با حضور خودم آبگیری می شود!
از همین رو ، ما ، جمعی از دوستداران فرهنگ و تمدن ایران برآنیم تجمع اعتراض آمیزی را روز شنبه ، ۱/۲/۱۳۸۶ ساعت ۱۰ صبح برابر سازمان میراث فرهنگی برگزار کنیم و در این راه دست تمامی هم وطنان عزیز را می فشاریم . زیرا که معتقدیم، فردا برای نجات یادگارهای تاریخی این مرز و بوم بسیار دیر است .
شنبه فراموش نشود
درود بر آزادي
مرگ بر وطن فروش
پاينده ايران
در پيوند هاي من موجودي

Anonymous said...

با قدرت گرفتن سرمایه داری مردم از مذهب و خرافات آزاد نشدند ، تنها اتفاقی که افتاد آزادی مذهب بود . در واقع مذهب یکی از ابزار سرمایه برای مشروعیت بخشیدن به خود و جلوگیری از اعتراضات مردم و نوعی تکیه گاه برای جلوگیری از تغییر وضع جامعه و در نتیجه ادامه ی حیات بیشتر است . همانطور که میبینیم به جنایتکارانی همچون خاتمی دکترای حقوق میدهند و به دانشگاه های معتبر در جهان دعوتش می کنند و تقدیر و تشکر می کنند بدون ذره ای اهمیت به جنایاتی که فقط در طول زمان روی کار بودنشان انجام دادند ، یا قاضی مرتضوی و بسیاری دیگر از این دست و یا مستقیما شخص بوش که مرگ علی را به مسلمانان تسلیت می گوید و ... . اگر امروز در کشورهایی دست مذهب تا حدودی اززندگی مردم کوتاه شده است نه به خاطر ضد مذهب بودن سرمایه داری که به دلیل تلاش نهادهای گوناگون و انسانهای آزادی خواه و سکولار در
سطح جهان است
http://zip-zanan.blogspot.com

Anonymous said...

شنبه ۱ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح به تجمع ما در برابر ساختمان میراث فرهنگی در اعتراض به آبگیری سیوند بپیوندید

امسال بیشترین بودجه باز هم به سد سازی اختصاص داده شده است ، سدهای ویرانگر تلوار، شیان ، آزاد ، ملاصدرا ، سلمان فارسی ، کارون ۲ و۴ ، جره و ... در راهند و اگر جلوی آنها نایستیم کل تاریخ تمدنمان را نابود خواهند کرد .

ایرانیان بیدار شوید طالبان در میهنمان لانه کرده است و ریشه هایمان را می جود .........

Anonymous said...

سلام دوست عزيزم
آيا تا به حال به "توهّم دانايی" انديشيده‌ای؟ با نوشته‌ای در اين موضوع منتظر شما هستم.
ضمنا پیشنهاد میکنم اسم وبلاگتون رو به ...لغو حجاب اجباری تغییر بدید. این با دموکراسی سازگار تره.

kamran roshan said...

به نظر من دیدگاه این وبلاگ، کاملا رادیکال است و یک قدم هم نباید عقب بنشیند و به هیچ وجه نباید موضع محافظه کارانه را انتخاب کرد و با نظر محمد صبا مخالفم. ما با خود حجاب مخالفیم و این یک مخالفت کلی و قاطعانه است. من پیشنهاد میکنم که دیگر این موزیک روی وبلاگ را حذف کنید. محتوی خوبی دارد ولی برای ما دیگر خیلی تکراری شده. والبته مطمئنا برای کسانی که در ایران از اینترنت دیال آپ استفاده میکنند، کار را مشکلتر و سرعت را کمتر میکند. من هر روز به این وبلاگ سر میزنم و مطالب آنرا با دقت میخوانم ولی اول موزیک را خاموش میکنم. در هر صورت، این وبلاگ منحصر به فردیست. بحثها و نظراتی هم که در کامنتها پیش میاید جالب است. دیدگاههای مختلفی مطرح میشود که به جمع بندیها و نثیجه گیریها کمک میکند

Anonymous said...

ايران . تاريخ بيش از 5500 سال . مليت ايراني . اصالت ايراني . زندگي ايراني . آرامگاه بزرگترين مرد تاريخ ايران و دنيا .نشان قدرت گذشتگان ما . سرزمين پاسارگاد . آرامگاه حقوق بشر . کارخانه دست ساز گذشتگان ما که با خون دل خوردن آن را ساخته بودند . کاخ تخت جمشيد کاخ چندين پادشاه ايراني . و ... فردا توسط دولتي عرب که با فرهنگ ايرني دشمنند و فرهنگ اسلامي را مي خواهند و با ايران و ايراني مخالفند از بين خواهد رفت . امروزفرهنگمان را از ما مي گيرند و فردا هم زبانمان را و بعدها مي فهميم که ديگر ايراني نيستيم . اين است اسلامي که اول دينمان را گرفت تا بعدها همه چيزمان را از ما بگيرد .

Anonymous said...

این صحبت که جمهوری اسلامی اسلام واقعی را نمایندگی نمی کند بحث تمام شده ای است در واقع چهره ی به شدت ضد انسانی اسلام برای همه رو شده است
کورش هم اگر به اندازه ی محمد قتل انجام نداد ، در زمان خودش فقط برای ساختن همان تخت جمشید به اندازه ی کافی مردم را مورد استثمار قرار داده و جامعه ی آن زمان و معیارهایش ، معیار های امروز انسان برای زندگی نیستند. بهتر است از جامعه ی امروز حرف بزنیم و خواسته ی مردم برای جامعه ای انسانی آزاد و برابر بدون هیچ گونه میهن پرستی و برتر دانستن ایرانی از عرب و غیره